הנהלת חשבונות כפולה

חשבונות כפולה היא שיטת רישום ותיקה בת מאות שנים. כדי להבין איך היא פועלת, נסביר קודם איך פועלת השיטה הרגילה, שנקראת חשבונאות חד צידית.

בשיטת חשבונאות חד צידית, המטרה היא הצגת הערך הכספי של פעולות קנייה ומכירה שעושה עסק קטן. לדוגמה, עסק לממכר בלונים הרוכש סחורה מיבואן כלשהו, ירשום את הרכישה כהוצאה עסקית, ובעת מכירת בלונים, ירשום את ההכנסות כמכירה. פשוט וקל, הוצאה והכנסה, ודיווח בסיסי המתאים לעסק בסדר גודל כזה.

בניגוד לשיטה החד-צדדית, שבה רק צד אחד מנהל רישום, הנהלת חשבונות כפולה היא שיטה שבה לכל פעולה כספית יש שני צדדים, המכונים זכות וחובה. הצד המקבל הוא החובה, והצד הנותן הוא הזכות. לדוגמה, כשאתם רוכשים מוצר כלשהו, קיימים שני צדדים, ובעצם רישום כפול.

כך, בעוד הרישום החשבונאי משקף את העסקה בצורה סתמית ובסיסית, רישום כפול משקף את העסקה עם היבטים נוספים, כגון השפעת העסקה על הנכסים וההתחייבויות של העסק.

היתרונות של הנהלת חשבונות כפולה

הנהלת חשבונות כפולה היא שיטה מורכבת, שמטרתה גם לספק מידע על נכסים, התחייבויות, מהות רכישה ועוד. היא מאפשרת יתרונות רבים, ובעיקר מאפשרת הרכבת מאזן ודו"חות כספיים בצורה הטובה ביותר. במידע שמספקת השיטה נעזרים גורמים שונים כמו בנקים, מתחרים, משקיעים וגם בעלי העסק עצמם כמובן.

הנהלת חשבונות כפולה מאפשרת גם שקיפות, למניעת תקלות ואי סדרים, שכן כל צד מתעד את חלקו.

איך מיושמת בפועל הנהלת חשבונות כפולה, ומי מחויב בה?

הנהלת חשבונות כפולה מיושמת בפועל על ידי מאזן בוחן. זהו בעצם גיליון עבודה שבו מבצעים רישום של כל הפעולות הפיננסיות. הוא כולל היבטים כמו תשלומים לספקים, מכירות, חובות של לקוחות, רכישות של ציוד וסחורה, תשומות של חשמל ומים, ערך ציוד ונכסים קבועים, קופת העסק, התחייבויות אשראי, שיקים עתידיים ועוד.

אם אתם תוהים מי מחויב בהנהלת חשבונות כפולה, אזי שלרשות המיסים התשובה. לאחרונה יש הגדרות ברורות המתעדכנות מעת לעת ומצביעות על אלו המחוייבים לבצע הנהלת חשבונות כפולה. חלק מהעסקים יידרשו רק להציג מחזור פעילות מעל סכום ספציפי, ואחרים יידרשו לנהל חשבונות בשיטה הכפולה.

צריכים הנהלת חשבונות כפולה? אל תהססו לשכור שירותים מקצועיים

אם אתם מחוייבים בהנהלת חשבונות כפולה, רצוי שתעשו שימוש בייעוץ או בשירותיו של משרד רואי חשבון המתמחה בנושא, ומכיר את ההוראות וההגדרות הרבות.