הקמה ומחזור החיים של חברת סטארט-אפ

מדי שנה נפתחות בישראל מאות חברות סטארט-אפ חדשות. ההישרדות והצמיחה של אותן החברות תלויים באופן כל כך מכריע בהתפתחות העסקית שלהן בתחילת הדרך. התנהלות פיננסית תקינה, שיווק, גיוס לקוחות חדשים זה עניין של חיים ומוות עבור חברות סטארט-אפ.

מהי חברת סטאטראפ?

חברת סטארטאפ או חברת הזנק היא חברה שהוקמה תוך זמן קצר במטרה לפתח מוצר או רעיון ייחודיים, לרוב בתחום ההייטק. רוב חברות הזנק מתחילות את פעילותן עם מספר עובדים מצומצם, ובהמשך שואפות לגייס משקיעים על מנת להרחיב את פעילותן הלוקאלית ומעבר לים.

מהם מקורות מימון של חברות סטאטראפ?

ההון הראשוני לפתיחת החברה על פי רוב שייך ליזמים עצמם והוא משמש לצורך הקמה ופעילות של חברת סטאטראפ, פיתוח מוצר או שירות וגיוס עובדים. בשלבים מתקדמים יותר, חברות הזנק ממומנות על ידי קרנות הון סיכון, חממות טכנולוגיות או משקיעים פרטיים (אנג'לים).

סבב ההשקעה הראשון

כאמור, ניתן לגייס הון ממספר מקורות, ביניהם קרנות הון סיכון. בשנים האחרונות קרנות הון סיכון משקיעות פחות בסבבי ההשקעה הראשונים ותומכות כמעט רק ביזמים מנוסים, ולכן סיבוב השקעה ראשון יגיע בדרך כלל ממשקיעים פרטיים ומאנג'לים.

מקור נוסף לסיבוב ההשקעות הראשון הוא חממות טכנולוגיות המופעלות על ידי זכיינים שזכו במכרז של המדען הראשי. החממות מלוות את החברה ותומכות בפעילותן לאורך חייה, ובתמורה מקבלות נתח שנע בין 20% ל- 40% אחוז ממניות החברות.

מתי החברה מפסיקה להיחשב חברת סטאטראפ?

כאשר החברה מוכרת את פעילותה ועושה אקזיט (Exit planning), מונפקת לציבור או מתבססת בעצמה והופכת לחברה רווחית, אז היא מפסיקה להיחשב כחברת סטאטראפ.

הקמת חברת סטאטראפ: ההחלטות החשובות

לאחר גיבוש הרעיון לחברת סטאטראפ, על מייסדי החברה לקבל מגוון החלטות משמעותיות וחלקן אף גולריות על עתידה על החברה. מבין ההחלטות שיש לקבל:

  • חלוקת תפקידים בחברה
  • חלוקת ההון בחברה
  • קביעת ערכים
  • מינוי דירקטוריון
  • מימון ראשוני
  • ועוד

גיוס הון לחברת סטאטראפ

לאחר מכן, נדרש לגייס הון להמשך פיתוח ופעילות החברה. לרוב, ההון הראשוני להקמה והפעלת פעילותה של חברת הזנק מקורו מחסכונות פרטיים, חברים ומשפחה. מאחר וההשקעה בחברת הזנק מתבצעת לפני קבלת רווחים ממוצרי/שירותי החברה, ההשקעה בחברת סטאטראפ נחשבת להשקעה בסיכון גבוה.

גיוס הון ראשוני מתבצע בשלב קדם ראשוני הנקרא Pre-seed. בשלב השני המכונה Seed גיוס הון מתבצע בעיקר ממשקיעים מוסדיים ופרטיים לאחר הצגת תוכנית עסקית מפורטת.

בשלב ה Early-Stage יש כיוון טכנולוגי מגובש וניתן לעבור לשיווק המוצרים. מאוחר יותר היזמים וחברה שואפים להחדיר את המוצר לשוק ולהשיג הכנסות עליו, לכן שלב זה נקרא Revenue-Stage.

מחזור החיים של סטארטאפ

קיימים 8 שלבים עיקריים בחייו של כל מיזם:

שלב 1: שלב גיבוש הרעיון

שלב הרעיון

השלב הראשון הוא שלב הלידה של הרעיון לחברת סטאטראפ.
זהו השלב בו היזם יצטרך לוותר על איכות החיים, זמן, משפחה וכסף לטובת קידום המיזם שלו ללא שום ערובה להצלחה. היוזם לוקח סיכון כדי לממש את הרעיון באמצעות הקמת המיזם. חשוב מאוד להרהר בקפידה ולקבל החלטה נבונה ושקולה בהקמת חברת סטאטראפ. מומלץ לבדוק שהמטרה ראויה מספיק ומצדיקה את ההקרבה. יזמים רבים מדי מקבלים החלטה זרירה, בלי לקחת את כל הסיכונים שבדבר, והתוצאה היא- הפסד כסף גבוה.

לפני חטירה מלאה למיזם היוזם חייב להבין את מלוא הסיכון הטמון במיזם שלו, חייב להכיר את השוק, את המפה התחרותית, את צרכי הלקוחות, את המגמות ולהיות נחוש כדי לממש את הרעיון גם תוך ידיעה על הקשיים בעת גיוס המשקיעים.

שלב 2: Infancy/Seed

Infancy-Seed

לאחר קבלת ההחלטה על הקמת החברה, על היזמים לפעול לדחיפת העסק קדימה. בשלב זה עדיין אין תפקידים ברורים והיזמים עושים הכל על מנת לבנות בסיס לחברה. הדילמה העיקרית בשלב זה היא האם להשקיע יותר בפיתוח המיזם לטווח הארוך, או להשקיע יותר בגיוס לקוחות מוקדם ולהתחיל להשיג רווחים בטווח הקצר. אין תשובה חד משמעית לסוגייה זו, אך ישנו כלל אצבע לפיו כל עשייה שתתרום למיזם בטווח בינוני-ארוך מהווה חמצן ולכן חשובה לפעילותה של החברה.

שלב 3: StartUp

startup

בשלב זה המיזם מצליח לגייס מימון לפעילותו או מתחיל להשיג רווחים מפעילותו. ישנם יזמים שהופכים להיות כל כך מיומנים בגיוס כספים שמגייסים מיליונים בשלב זה. מצד אחד, גיוס כספים מספק מבטיח את הישרדות החברה לזמן ארוך יותר, מצד שני גיוס כסף רב עשוי להקשות על היזמים בפיתוח מנגנוני הישרדות עצמאיים הדרושים כל כך בשעת משברים בלתי צפויים. לא פעם, חברות הזנק גייסו כסף רב בשלב זה, אך התקשו בקידום העסק לשלב הבא.

שלב 4: Growth

growth

שלב זה מאופיין בגידול הכנסות של החברה. בשלב זה היזמים מגייסים צוות מקצועי, מפגינים שליטה ובקרה טובה יותר על המצב הפיננסי של החברה. בשל גידול בהכנסות ושווי החברה שלב זה הוא מצוין לביצוע אקזיט.

שלב 5: Becoming Established

Becoming Established

בשלב זה החברה מתמקדת בערוצים המניבים שלה, בהתייעלות על מנת להגדיל את ההכנסות ובמיקוד לרווח כדי להקנות לחברה בסיס כלכלי איתן יותר מה שיאפשר לה לשרוד במשברים בלתי צפויים.

שלב 6: PRIME / EXPANSION

PRIME - EXPANSION

מה שמאפיין את החברה בשלב זה הוא הרווחיות, הצמיחה והיציבות. בשלב זה החברה יכולה לרכוש חברות קטנות אחרות או בשלביהן ההתחלתיים, להטמיע את האופרציות שלה באותן החברות ולהגדיל את הכנסות החברה. בשלב זה גם מגדילים את שורת העובדים בחברה. לעיתים בגלל יציבותה של החברה והיעדר הדרייב, מנהלי החברה ירצו לפנות לתחומי עניין חדשים או ישקלו הזדמנויות עסקיות חדשות.

שלב 7: MATURITY

MATURITY

חברות שהגיעו לשלב ה- Expansion אך לא דאגו לשווק את עצמן כמו שצריך, מתחילות להידרדר בצורה הדרגתית. במידה ומנהלי החברה לא יפעלו למטרת שיווק החברה, רענון החזון, הערכת עובדים- מהר מאוד ימצאו את החברה בשלב האחרון.

שלב 8: Aging & Decline

Aging & Decline

זהו שלב הזדקנות החברה. בשלב זה מתרחשים שני דברים עיקריים:

1.הכחשה- למצב הקיים

2.חוסר וודאות– שמתפזרת בין מנהלי החברה ועד אחרון העובדים

בשלב זה מנהלי החברה מתמקדים בהישרדות ובקבלת רווחים אישיים כגון בונוסים, אופציות וכו', והעובדים בצורה דיסקרטית תרים אחר הזדמנויות עבודה חדשות.

חושבים להקים חברת סטאטראפ? זקוקים לליווי פיננסי מקצועי? לבניית תכנית עסקית נהדרת? חברת ERB תלווה אתכם משלב הרעיון ועד שתגיעו להצלחה פיננסית עצומה ומצליחה. לייעוץ עם המומחים שלנו צרו קשר.