הקמת חברה Offshore

חברות סטרט-אפ מקומיות רבות מרחיבות את שירותיהן אל מעבר לגבולות ישראל. בין האפשרויות הרבות שעומדות בפניהן, ניצבת חברת ה- Offshore – מונח המתייחס לחברות שמצויות בתחום שיפוט שבו מס החברות הוא נמוך או אפסי. על תהליך ההקמה והפרטים הקטנים במאמר הבא.

מדוע גופים עסקיים רבים פונים לOFFSHORE?

חברת Offshore היא מונח המאפיין חברה שמוקמת בשטח גאוגרפי שהוא מחוץ למדינת אזרחותו של בעליה. בין תחומי השיפוט הנפוצים לOffshore, ניתן למצוא את איי סיישל, מלטה וקפריסין.

את סוגי המדינות של ה-Offshore  ניתן לחלק לשלוש קבוצות בהתאם למטרת הקמת החברה:

  1. מקלטי מס – מדינות שבהן ישנו פטור מלא ממס חברות ובעלי החברה ונושאי המשרה בה, נהנים מדיסקרטיות מלאה לגבי זהותם שמתעודת רק באמצעות עורך דין מקומי המייצג את החברה. מדינות שמהוות מקלטי מס הן מדינות הנחשבות לכלכלות חלשות יחסית וביניהן: בליז, איי סיישל, פנמה ועוד.
  2. מדינות בעלות שיעור מס מופחת: מדינות  דוגמת מלטה, קפריסין והונג-הונג הנחשבות לפשוטות בסחר ומתן שירותים בין מדינות. במדינות אלו ישנה בקרה נוקשה הכוללת רישום של נושאי המשרה ובעלי החברה ובקרה גבוה על התנהלותה. פתיחת חברה במדינות אלו, נהנית מתדמית חיובית ומעניקה יתרון בסחר בינלאומי.
  3. מדינות בעלות שיעור מס רגיל: מדינות המאופיינות במשטרים כלכליים ופוליטיים יציבים שפתיחת חברה בהן כוללת גם שקיפות גבוהה ומוסדרת של בעלי החברה ומנהליה. בין מדינות אלו ניתן למנות את: קנדה, ישראל, גרמניה וארצות הברית.

תהליך ההקמה

לחברות סטרט-אפ שעוסקות פעמים רבות בעבודת פיתוח מאומצת של מוצר או שירות, ישנה חשיבות רבה בשטח הגאוגרפי בו החברה בוחרת להקים את מרכז עבודתה. אם מדובר בישראל, חברות הזנק רבות נהנות ממדיניות מס שמעודדת פיתוח כחול-לבן. לעומת זאת, במדינות אחרות, כדאי לשים לב לחוקים ולתקנות הנוגעים להקמת חברה.

הקמת חברה שהיא Offshore מתחילה באפיון צריכה העסקיים של הישות התאגידית, כאשר הקריטריונים יהיו לרוב: שיעור המס במדינת היעד, תשתית מספקת לתפעול בשלט רחוק, שיעור המס המקומי ועוד. תהליך ההקמה אורך בממוצע מספר ימים ומשתנה בין מדינה למדינה, כאשר פתיחת חשבון בנק מקומי עשויה להימשך עוד מספר שבועות נוספים. מצידם של בעלי החברה, אלו נדרשים להציג מסמכים מזהים ביניהם דרכון בתוקף ומסמכים המעידים על מקום אזרחותם המקורי.

האותיות הקטנות

על פניו נראה שתהליך הקמת חברת ה-Offshore  הוא פשוט יחסית, אולם חשוב לדעת שבמדינות רבות, פיקוח בנקאי מחמיר שכפוף לתקנים הבינלאומיים. כתוצאה מכך, במקרים מסוימים אין אפשרות לפתוח חשבון בנק מקומי ולכן תכנון מקדים של מבנה הפעילות ומקום החברה הוא קריטי להקמתה.

בהנחה ומייסד החברה בוחר להקימה במדינה שבה נהוג פטור ממס חברות (מקלט מס), חשוב לדעת שאין פירוש הדבר שהוא יהיה פטור ממיסוי בישראל (מדינת אזרחותו). הסיבה לכך, היא שבישראל נהוגת שיטת המס הפרסונאלית. כלומר, מיסוי תושבים, עסקים ותאגידים בהתאם למקום מושבם ללא קשר למקום בו הופקה ההכנסה. לכן, גם במידה ואין חובת דיווח במדינת היעד, עדיין תהיה החברה מחויבת בדיווח לרשויות המס הישראליות.

כמו כן, מדינות רבות המאפשרות הקמת חברה מסוג Offshore בתחומי שיפוטן, החמירו את חוקי החברות בהן והקשיחו את תנאי הסף לרישום החברות המוקמות בתחומן. לכן, למרות שאפשרות הקמת חברה במקום שנהנה מפטור מלא ממס חברות נשמע אטרקטיבי לחברות שנמצאות בשלבי פיתוח של מוצר או שירות, עדיין נדרש אפיון עסקי מקדים. ככל שמדובר בחברות סטרט-אפ, תכנון אסטרטגי-חשבונאי מקדים של מקום מושבה העתידי עשוי להפחית משמעותית את נטל המס עליהן.