הקמת C-Corporation בארצות הברית

לא מעט מהחברות והסטארטאפים הישראלים שעוסקים בהרחבת הפעילות שלהם לארצות הברית, עושים זאת באמצעות הקמת חברה אמריקאית מקומית. זאת, כאשר הם מוותרים על פעילות באמצעות החברה הרשומה בישראל. לבחירה הזו יש יתרונות רבים, כשהעיקרי שבהם הוא הפחתת בירוקרטיה.

הדרך הנפוצה להקמת חברה אמריקאית היא באמצעות התאגדות C-Corporation. זוהי בעצם התאגדות מסחרית המיועדת להשוואת רווחים, והינה בעלת אישיות משפטית נפרדת מבעלי המניות שלה. האחרונים  מחזיקים במניות המשקפות את החלק היחסי שלהם בחברה, ותפקידם גם לבחור את הדירקטורים של החברה.

גם בפן המיסים, C-Corporation היא בעלת אישיות נפרדת, כך שישנה חובת דיווח על הכנסה שנתית עצמאית, והכנסותיה ממוסות בשיעור מס חברות.

שלושה יתרונות מרכזיים לשימוש בהתאגדות C-Corporation

אל מול החסרונות הקיימים בפעילות באמצעות תאגיד C-Corporation – כגון מיסוי דו שלבי, עלויות הקמה והפעלה גבוהות ותחולה של רגולציה רחבה – ישנם שלושה יתרונות מרכזיים:

  1. הרכב בעלי מניות גמיש – בשונה משותפויות, כאשר אחד מהבעלים ב-C-Corporation עוזב, החברה לא מסיימת את פעילותה. באפשרותה להמשיך לפעול גם אם הרכב הבעלים השתנה מזה שהיה בהתחלה.
  2. בעלי מניות באחריות מוגבלת – ההגנה המשפטית לבעלי המניות, לצד עובדת היותה אישיות משפטית נפרדת, מבטיחות יחד הפרדה בין החברה לבעלי המניות. זאת בצורה שמגנה בפועל על הנכסים האחרים של בעלי המניות. הודות לכך, האחריות של בעלי המניות מוגבלת רק לסכום ההשקעה שלהם, כך שבמקרה שהחברה תימצא חייבת, לא יהיה ניתן להיפרע משאר הנכסים שלהם.
  3. גיוס הון באמצעות מכירת מניות – אם החברה מעוניינת במימוש רעיון עסקי ומחפשת לשם כך הון, היא יכולה לגייס אותו באמצעות שכנוע משקיעים לרכישת המניות שלה.

שלב אחר שלב: כך תקימו התאגדות C-Corporation

אז החלטתם להתרחב לשווקים נוספים? ברכות. זה הזמן להקים C-Corporation. שימו לב שההליך כרוך במספר שלבים, ומשתנה בין מדינה למדינה בארצות הברית. השינויים בין מדינה לשכנתה מתבטאים בין היתר בעלויות הקמה, ובעקיפין משפיעים על כדאיות ההקמה.

תשלום אגרה ובחירת שם

השלב הראשון בהקמת C-Corporation הוא בחירת שם לחברה. מכיוון שלא ניתן לבחור בשם השייך לחברה אחרת, ניתן להוסיף סיומות שונות כמו Inc, Corp ועוד.

לאחר שבחרתם בשם ההולם את חברתכם, יהיה עליכם לשלם אגרה בסכום שנע בין 100 ל-800 דולרים, בהתאם למדינה.

מסמכי התאגדות Articles of Incorporation

לאחר תשלום האגרה ובחירת השם, זה הזמן לערוך את מסמכי הקמת ההתאגדות. זהו שלב שבו יהיה עליכם למלא טפסים שונים, הכוללים את הפרטים של החברה שלכם, כמו שם, מטרת ההקמה ועוד. לאחר שסיימתם למלא את הטפסים, יהיה עליכם להגיש אותם ברשות יעודית במדינה שבה אתם מתכוונים להקים את ההתאגדות.

כינוס אסיפה וניסוח תקנון

לאחר הגשת המסמכים, יהיה עליכם לנסח תקנון. התקנון צריך להכיל את קווי ההתנהלות הכלליים של ההתאגדות שהקמתם.

לאחר ניסוח התקנון, יש לכנס אסיפה של בעלי המניות, ולקבל החלטות בכל הקשור לבעלי התפקידים, לדירקטוריון, ולהקצאת מניות.

מינוי דירקטורים והקצאת מניות

בשלב הזה, בעלי המניות צריכים לבחור ועד דירקטורים שינהל את ההתאגדות. שימו לב כי לכל מדינה בארצות הברית כללים משלה בכל מה שקשור לזהות והרכב הדירקטורים.

בשלב הבא, שנקרא הקצאת מניות, בעלי המניות צריכים לקבוע את מספר המניות המונפקות ואת מספר המניות המוקצות. שימו לב שאת ההקצאה יש לתעד.

הנפקת EIN

בשלב הסופי, יש להנפיק מספר EIN. זהו מספר שמשמש את רשות המסים בארצות הברית לזהות גופים עסקיים.

התייעצו עם גורם מקצועי

לפני שתבצעו את כל השלבים, זכרו כי ההמלצה היא להתייעץ עם גורם מקצועי המכיר את ההליך, כדי שלא לטעות באף פרט. אל תשכחו גם לעשות שימוש ביועץ מס בינלאומי שיסייע לכם בבחירת מודל ההשקעה המיטבי.