לאט ובטוח: כתיבת תוכנית עסקית מנצחת לחברות הייטק

מפת הדרכים של כל יזם מתחיל היא התוכנית האסטרטגית-עסקית. בחברות הייטק בהן איתור משקיעים ושותפים פוטנציאליים הם חלק מיום העבודה, לתוכנית העסקית משמעות רבה.

תוכנית עסקית על קצה המזלג 

המתווה העסקי של כל חברת הייטק, מתחיל בגיבוש האסטרטגיה שתלווה את יעדיה העסקיים. יעדים אלו מפורטים ומתוכננים במסמכים כמו בדיקת נאותות, גיבוש מודלים פיננסיים עתידיים ומצגות לגיוס משקיעים. התפתחותה העסקית של החברה נשענת גם על תמונת המצב הנוכחית שלה והצפי להתפתחות עתידית, כמו גם פלח השוק אליו פונה וגיבושה של האסטרטגיה העסקית.

בבניית תוכנית עסקית, יש לשים לב לאופי החברה. לחברות סטרט-אפ לדוגמה, מאפיינים ויעדים שונים כאשר בראשם נמצאים יעדי האקזיט וגיוס המשאבים לטובת המשך קיומה של החברה. בנוגע לחברת הייטק קיימת, היעדים העסקיים עשויים לכלול את ההכנה להנפקה בבורסה, גיוס משקיעים ופיתוח עתידי של החברה. 

מבפנים – אלו הדברים שכוללת התוכנית העסקית

בכל תוכנית עסקית ישנם המאפיינים הייחודיים של החברה בין אם מדובר בתוכנית לחברת סטרט-אפ ובין אם מדובר בתוכנית עסקית לחברת הייטק . יחד עם זאת, ישנם מספר נושאי ליבה הנחלקים לשתי קבוצות עיקריות אותם יש לכלול בכל תוכנית עסקית. 

הקבוצה הראשונה תכלול לרוב רקע וסקירה על מצב החברה ומנהליה. בחלק זה, ניתן למצוא את תקציר המנהלים (Executive Summary) שמפרט את היעדים העסקיים ואופן יישומם בעתיד. לאחריו, יגיעו שני חלקי סקירה נוספים והם פירוט מקיף אודות המוצר או השירות של החברה ותיאור נתח השוק אליו פונה.

הקבוצה השנייה של נושאי הליבה, נוגעת לתחזיות פיננסיות וסקר מתחרים. גם חלק זה נוגע לסקירה, אם כי רחבה יותר ונוגעת למצבה העתידי של החברה. התכנית להיות מוצגת כך שתהיה אטרקטיבית עבור משקיעים.

מבוא לתוכנית עסקית מוצלחת 

על אף נושאי הליבה שחייבים להיכלל בכל תוכנית עסקית לחברות הייטק דומים, המאפיינים של כל חברה ויעדיה הם שונים ומגוונים. לכן, על מנת לכתוב תוכנית עסקית מוצלחת, ישנם כמה כללי אצבע שאי אפשר לצאת לדרך בלעדיהם. 

עוד בשלב הראשוני של ניסוח התוכנית, חשוב לשמור על שפה מאוזנת. למרות שכל חברה תרצה להאדיר את הישגיה בכל הנוגע לגיוס משקיעים, ישנה חשיבות רבה בשמירה על איזון ראוי בין מידע אינפורמטיבי לשיווקי. כמו כן, האיזון נוגע גם להתוויית הדרך העסקית של החברה לבין המידע הפיננסי בפועל.  

בשלבים הבאים, חשוב לשים לב שלא להעמיס באינפורמציה. משקיעים רבים יעדיפו לקבל מידע מתומצת ומדויק. כתיבה עמוסה ומפורטת מידי, עשויה להסיט את הזרקור מהמסר שתרצו להעביר. בנוסף, סגננו את הפנייה בהתאם לקהל היעד שלכם. במידה ומדובר בחברת סטארט-אפ, אופן ההשקעות יהיה ראשוני יותר וכאשר מדובר בחברת הייטק קיימת, ייחוד השפה יהיה שונה ויתמקד במצב הפיננסי הנוכחי ויעדים עתידיים. 

השקיעו בתהליך נכון של תכנון. כפי שמתכוננים לראיון עבודה חשוב. בהירות והעברת המסר בצורה חדה ומתומצתת הם המפתח לכתיבת תוכנית עסקית מוצלחת.