רואה חשבון: תפקידו ואחריותו המקצועית

רואה חשבון הוא מי שהוסמך על ידי מדינת ישראל על פי חוק לעסוק במקצוע ראיית חשבון ותפקידו לבחון את תקינותם של דוחות כספיים ולתת ביקורת עליהם. רואה חשבון בעל ידע מקצועי נרחב בתחומי החשבונאות, המימון, המיסים, ביקורת חשבונאית ותחומים נוספים.

רואה חשבון בישראל

מועצת רואי חשבון בישראל הינו הגוף הסטטוטורי הכפוף למשרד המשפטים שאחראי על מתן רישיון לעיסוק במקצוע ראיית חשבון. אורך לימודי החשבונאות נע בין שלוש שנים לשלוש וחצי שנים בישראל והלימודים משלבים בד"כ תחומי לימוד כגון כלכלה, מנהל עסקים ומשפטים. על פי חוק, על מנת לקבל רישיון עיסוק בראיית חשבון יש לעבור תקופת התמחות (סטאג') של שנתיים. המועצה עורכת מבחנים, ויחד עם תנאים נוספים, מעניקה את הזכות לקבלת רישיון עיסוק בראיית חשבון. 

הגדרה חוקית של מקצוע ראיית חשבון 

העוסק במקצוע ראיית חשבון בישראל, חייב על פי חוק רואי חשבון תשט"ו- 1955 להחזיק ברישיון ולעמוד בדרישות החוק:
"ראיית חשבון" פירושו – בדיקתם, בקרתם או אישורם של כל מאזן, חשבון ריווח והפסד, חשבון הכנסות והוצאות, חשבון תקבולים ותשלומים וכל חשבון כיוצא בהם, ומילוי כל תפקיד אחר שנתייחד או שיתייחד בחיקוק לרואה חשבון, להוציא ניהול חשבונות; "רואה חשבון" – מי שבידו רישיון בר תוקף שניתן לפי חוק זה". חוק רואי חשבון>>

משרד רואי חשבון

משרדי רואי חשבון מספקים שירותי חשבונאות ללקוחות פרטיים, עסקים קטנים ובינוניים, חברות וארגונים מתחומים שונים בהם חברות הייטק, סטארטאפים, חברות תעשייתיות, חברות קמעונאיות ועוד. לעיתים בראש משרד רואה חשבון עומד אדם יחיד, אך פעמים רבות מתאגדים מספר רואי חשבון למשרד משותף, המסוגל להציע מגוון שירותים מקצועיים ומתקדמים לקהל לקוחותיהם. גודלו של משרד רואי חשבון יכול להגיע לעשרות עובדים ואף יותר. לקוח הזקוק לשירותים פיננסיים מקיפים יכול לקבל את כל השירותים בהתאמה אישית במשרד רואי חשבון תחת קורת גג אחת. משרד רואי חשבון ERB מספק שירותי חשבונאות מתקדמים בזמן אמת ביניהם שירותי מיקור חוץ, ייעוץ וליווי פיננסי, חשבות שכר, ביקורות ועריכת דוחות כספיים תקופתיים ושנתיים, ייעוץ בנושא מיסוי, הנהלת חשבונות ועוד. 

תפקידם של רואי חשבון

רואי חשבון הם אנשי מקצוע מיומנים שעוברים הכשרה מקצועית במשך מספר שנים. רואה חשבון בקיא בעניינים פיננסיים רבים לרבות תחומים כגון מיסוי, דיני עבודה ועוד, וזאת על מנת לספק שירותים מקצועיים ואיכותיים לקהל לקוחותיו. התפקידים העיקריים של רואה חשבון כוללים:

  1. מיסוי
  2. יעוץ מס
  3. יעוץ פיננסי
  4. הנהלת כספים
  5. חשבות
  6. ביקורות חשבונות
  7. החזרים
  8. ביקורת על דוחות פנימיים

אחריותו של רואה חשבון כלפי לקוחותיו

קיימת חובת הזהירות מצד רואה חשבון כלפי לקוחותיו עבורם נבדקים הדוחות הכספיים, נכתבים חוות דעת ומסופקים שירותי ראיית חשבון. על רואה החשבון לפעול במקצועיות ובמסגרת החוזה שנחתם בין שני הצדדים. 

פיקוח ובקרה

אחד התפקידים המרכזיים של רואה חשבון הוא פיקוח ובקרה פנימית של תהליכי החברה או בקרה חשבונאית של העסק. במסגרת הביקורת מבקר רואה החשבון את הדוחות הכספיים של העסק ונותן בגינם חוות דעת. ביצוע ביקורת חשבונאית חשובה על מנת להעריך עד כמה מצב הפירמה מקבל ביטוי בדיווח הכספי ומסייע ב:

  • איתור טעויות ותקלות שבוצעו בשלב הרישום החשבונאי הראשוני בפקודות היומן
  • סיוע באיתור כשלים של ניהול העסק
  • איתור טעויות הקשורות להכנסות או להוצאות של העסק מבחינה חשבונאית

ביקורת דוחות כספיים עשויה להימשך מספר חודשים ומתחילה בסמוך לסיום תקופת הדיווח הכספי.

מי זקוק לשירותי ראיית חשבון?

כל עסק זקוק לשירותיו של רואה חשבון משלב הקמתו לאורך כל תקופת פעילותו. כיום, כמעט כל עסקה כלכלית רצינית דורשת מעורבותו של רואה חשבון על מנת לבדוק את כדאיות העסקה, תנאי העסקה והמחיר שיש לשלם או לדרוש. על פי בדיקת רואה חשבון מתקבלות ההחלטות האם כדאי להיכנס לאותה העסקה. על רואה חשבון להיות זהיר בבדיקותיו, לבחון ממצאיו, ניתוחיו ומסקנותיו, משום שלחוות דעתו משקל רב, עד שיכולות להיות עסקאות שנכשלות או לא מתממשות בעקבות החלטותיו והמלצותיו של רואה חשבון.

רואי חשבון חיוניים לפעילות הפיננסית של העסק, אם זה בהגשת דוחות לרשויות המקומיות לבין אם זה באיתור דרכים לשיפור ההתנהלות הפיננסית של העסק על מנת למקסם את הרווחים. ככל שמדובר בעסק גדול יותר בו מעורבים כספים כבדים, כך הוא זקוק לשירותי הנהלת חשבונות מורכבים יותר אותם הוא יכול לקבל במשרד מקצועי של רואי חשבון. מומלץ שרואה החשבון יהיה מעורב מהשלבים הראשונים של הקמת העסק מול רשויות המס על מנת לייעל את ההתנהלות הכספית של העסק.

ERB- משרד רואה חשבון בתל אביב

חברת ERB מספקת ללקוחותיה מגוון רחב של שירותים פיננסיים למעלה מ- 21 שנה, הכוללים הנהלת חשבונות, חשבות, מיסוי, ליווי בפתיחת חברות בארה"ב ובלונדון, CFO ועוד. משרד רואי חשבון ERB מהמובילים בישראל לשירותים פיננסיים ומעמיד לרשות לקוחותיו צוות רואי חשבון מוסמכים ומנוסים על מנת להעניק את השירות המקצועי והאיכותי וליצור לעסק ערך עתידי שהולך וגדל עם השנים.