תוכנית עסקית לסטארטאפ

הסטארטאפ שלכם עושה זה עתה את צעדיו הראשונים בעולם, וזה הזמן לדבר על בניית תוכנית עסקית. תפקידה של תוכנית כזו לשמש כמפת דרכים ליזמים וכמקור מידע פוטנציאלי למשקיעים.

תוכנית עסקית טובה היא כזו שמחולקת לפרקים, וכזו שמסבירה בצורה הטובה יותר את המטרות שלכם. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על התהליך:

השוק

כדאי לפתוח את התוכנית העסקית עם פרק על השוק שבו אתם פועלים. נתאר בו את גודל השוק ומגמותיו, ונשתדל לרדת לפרטים הקטנים, כדי לדייק ככל האפשר בתיאור התחום שבו פועל הסטארטאפ. בפרק זה נכתוב גם על מגמות השוק, ועל שיעור הצמיחה השנתי. האתר Gartner הוא דוגמה טובה לאתרים שיכולים לסייע לכם כמקורות לניתוח השוק.

המוצר שלכם

בפרק זה אנחנו נתאר את המוצר והטכנולוגיה שלנו. מה המוצר עושה, איך הוא עובד, מה הצורך שהמוצר ממלא, ומהם היתרונות שלו. בפרק זה חשוב להוסיף גם מידע לגבי סטטוס המוצר – כמו לדוגמה האם קיים כבר אבטיפוס, מה נעשה עם המוצר עד היום, והאם יש קניין רוחני על המוצר.

המתחרים

בין הפרקים החשובים בתוכנית עסקית לסטארטאפ נמצא פרק ניתוח המתחרים. מוצר שלא מביא משהו חדש ומרענן יותר ביחס למתחרים לא יחזיק זמן רב. בפרק זה נזהה מיהם המתחרים שלנו, ואילו חברות יושבות על המשבצת שלנו.

עם ניתוח מתחרים נכון תוכלו לחסוך הרבה עוגמת נפש. סטארטאפים רבים מגלים פתאום בשלב מאוחר שיש מוצר די זהה למוצר שלהם, וכך יורדים לטמיון סכומי כסף עצומים ושעות רבות של השקעה.

מודל ההכנסות

בפרק הזה אנחנו נתייחס לשאלה איך אנחנו הולכים להרוויח כסף מהמוצר. מומלץ לאתר מודל הכנסות שיניב לחברת הסטארטאפ ערך גבוה, ולא בהכרח ערך כספי. 

הפרק הפיננסי

 בפרק הזה אנחנו נייצר גיליונות שבהם יפורטו ההוצאות וההכנסות העתידיות של החברה, על פי הערכה כמובן. הוצאות בדרך כלל מתחלקות לרכוש קבוע, הוצאות תפעוליות, כוח אדם, חומרי גלם ושיווק. להערכה מדויקת של סך ההוצאות יש חשיבות גדולה, ולכן מומלץ לפנות להנהלת חשבונות לחברות סטארטאפ כבר בשלבים מוקדמים. פספוס הנתונים יכול להוביל למצב שבו התקציב שלכם ייגמר בשלב מוקדם מהצפוי.

בכל הנוגע להכנסות, נתבסס על נתוני השוק. נשתדל להציג הערכות מציאותיות, כדי לא להבריח משקיעים.

אסטרטגיית Go-To-Market

בפרק הזה נגדיר מיהו קהל היעד הספציפי. האם מדובר בגברים, בנשים, באנשים מבוגרים, בבני נוער. נגדיר גם האם מדובר באנשים בעלי אמצעים או להפך, אנשים המתגוררים באזורים מסוימים או כאלו העוסקים במקצועות מסוימים. העונים נכונה יזכו בהגדרה הנכונה ביותר של הצרכן שלהם.

אמצעי השיווק

בפרק הזה, כשאנחנו כבר בשלב שבו אנו כבר מכירים את קהל היעד, נוכל לדעת באמצעות אילו ערוצי שיווק נוכל לפנות אליו, כמו פרסום, שימוש במשפיענים וכן הלאה.

תקציר מנהלים

השלב האחרון בהכנת תוכנית עסקית לסטארטאפ שלכם זה תקציר המנהלים. מדובר בתקציר כל התוכנית שלכם, שאותו מומלץ לסכם לשני עמודים ולא יותר. הוא כולל ניתוח תמציתי ועוזר למשקיעים לקבל החלטה לגבי השקעה בסטארט אפ שלכם.