תכנון מס לגיטימי

כל עצמאי ושכיר בישראל מחוייב לשלם מיסים בהתאם להיקף ההכנסות שלו, ובהתאם למדרגות המס. עם זאת, מאפשרות הרשויות להקטין את נטל המס במספר דרכים.

כשעוסקים בסוגיות הקשורות להפחתת נטל המס, תמיד עולה השאלה של מה נחשב להפחתה לגיטימית של המס, ומה לא. תכנון מס בישראל נעשה לגיטימי יותר ויותר, במיוחד בפסיקות בתי המשפט מהשנים האחרונות. תכנון מס נחשב ללגיטימי כל עוד רשות המיסים לא פסלה את התכנון, ובעצם מתייחס לכל פעולה שנעשית במסגרת החוק.

למרות קביעה זו, חשוב לדעת כי ההבדל בין תכנון מס לגיטימי לתכנון מס לא לגיטימי הוא די קטן ולא תמיד ברור. על סוגיה זו קבע בית המשפט העליון כי נדרש איזון בין זכות הקניין של הנישום ועצמאותו, לבין האינטרס הציבורי לגביית מס ולקיום מערכת מס שוויונית לכלל האזרחים. על כן, יש להבין כי תכנון מס שהופך לתכנון אגרסיבי לבלתי חוקי.

כך מתבטא בפועל תכנון מס לגיטימי

תכנון מס לגיטימי מתבטא בפועל במספר דרכים, כמו לדוגמה קיזוז הפסדים על מנת שההכנסות שחייבות במס יהיו נמוכות בצורה משמעותית. דרך נוספת היא תזמון עסקאות שונות בצורה שנוחה לנישום.

שימו לב כי ישנן דרכים לתכנון מס שלא נכנסות תחת ההגדרה של תכנון לגיטימי, כמו לדוגמה עסקאות מלאכותיות, שמוגדרות כהשתמטות ממס. שיטה זו, בניגוד להימנעות לגיטימית ממס, מתבטאת בצמצום הוצאות בעזרת פעולות לא חוקיות. לכן, כדי להימנע מטעויות ומענישה פלילית, כדאי לעשות שימוש היועץ מקצועי המכיר את התחום היטב.

מקרים נפוצים לתכנון מס לגיטימי

כדי לחסוך במשאבים כספיים, ישנם מקרים מיוחדים שבהם מומלץ לבצע תכנון מס לגיטימי. לדוגמה במקרה של הכנסות השכרה גבוהות, במקרה של שכיר שלא עבד בכל חודשי השנה, בתכנון פרישה לגמלאות, בהעברת נכסים בין קרובים ללא תמורה, העברת פעילות כלכלית למדינות אחרות, בתשלום דמי מזונות ובגיבוש מדיניות חסכון והשקעות.

טיפים לתכנון מס לגיטימי

ההבדל הקטן בין תכנון מס לגיטימי להשתמטות ממס עלול לשים אתכם בעמדה לא טובה, ואף לסכן אתכם ואת העסק שלכם. לכן חשוב שתעשו כל צעד בצורה מחושבת ולא פזיזה. זכרו גם כי יש לשלם את המס בהתאם למהות העסקית, ולהימנע מפעולות שעלולות לפגוע בתדמית שלכם בעיני רשויות המס.